I strålende vintervær gikk årets Rally Hadeland av stabelen, og Even Moan og kartleser Tore Hellerud hadde håp om en bra plassering denne helgen. Problemene med en turboslange var fikset og alt lå til rette for et flott løp.
– Endelig skulle vi få testet Celicaen skikkelig, sier Moan. Etter alle barnesykdommene, var vi nå klare til virkelig å kjøre rally.
Gjennomkjøringen på veldig fine veier fredag gikk greit og etter at teknisk var unnagjort, kunne Moan og Hellerud ta tidlig kvelden, trodde de. Så viste det seg at det lakk olje fra servoen, og Moan satte i gang med reparasjoner. En ny servopumpe ble anskaffet, men viste seg ikke å passe.
– Da var det bare å kjøre med den som den var, sier Hellerud. Håpet var at den ikke kom til å lekke mer, bare vi fikk bilen skikkelig varm og at diverse pakninger og lignende i servopumpen ville utvides på grunn av høy temperatur.
De tre første fartsetappene ble kjørt før første service. Siden ekvipasjen startet sent i feltet, var det blitt sporete og veldig løst utenfor sporene og gutta fant ut at dekkvalget var feil. Bilen ikke fikk feste i underlaget og de tapte mye tid på grunn av dette, siden de stadig var borte i brøytekantene.
Så var det service med dekkskift før de neste etappene ble kjørt.
– Til tross for et par ublide besøk i brøytekantene, kjørte vi inn til en tredje beste tid på etappen. Dette er vi meget godt fornøyde med, forteller Hellerud.
På SS6, 7 og 8 som også ble kjørt tidligere på dagen, fungerte ting bra. Bilen satt bedre på veien, sammenlignet med første gangen på samme etappe. De kom seg gjennom etappene og fikk med seg mye nyttig kjøretrening.
– Vi kunne vel ha tenkt oss noen plasseringer høyere på totallisten, men en 6. plass er greit, sier Hellerud. Det ble en 4. plass i klassen. Bilen fungerte feilfritt, og det ble heller ikke noe mer lekkasje fra servopumpen.
Nå skal bilen gjennomgåes og gjøres optimal før neste løp, Numedalsrally 4. mars. Dette er også den tredje NM-runden i år.