Etter hektiske dager for Even Moan etter turbohavariet på Romjulsrally var han og kartleser Tore Hellerud samt resten av teamet på plass i Gol for en fartsfylt helg på skogen. Det var i år noen nye etapper samt enkelte nye strekninger på gamle etapper.
Fredagen startet med gjennomkjøring, og deretter teknisk kontroll på kvelden. Men ting gikk ikke helt etter planen. Da guttene skulle på teknisk, ville ikke bilen starte på grunn av kulden, og da de endelig ankom teknisk kontroll ville ikke døren på høyresiden lukke seg.
– På SS1 gikk vi inn for å ta det pent og føle oss frem, sier Tore Hellerud, siden vi ikke har kjørt Toyotaen mye eller heller ikke visste hvordan den oppførte seg med den nye turboen.
På andre fartsprøve bestemte de seg for å ta det med ro første halvdel. De fikk grei flyt i kjøringen, men grunnet full ladning på siste del av etappen, gikk det hull i en slange til turboen. Uten turbotrykk ble det dårlig effekt og til sist tidstap på etappen!
Til tross for at slangen til turboen røk, bestemte de seg for å satse maksimalt av gjenværende motoreffekt på neste prøve. For utenom et meget trangt og vanskelig parti, der det bare er om å gjøre å komme seg igjennom!
Vel inne på service fikk mekanikerne montert ny slange, og så bar det ut på fjerde fartsprøve. Bilen gikk som aldri før. Alt fungerte flott helt til omtrent halvveis på prøven, da slangen til turboen røk nok en gang.
Under transporten til SS5 diskuterte Moan og Hellerud om de skulle bryte, men bestemte seg for å komme gjennom etappen for å få byttet nok en slange på neste service.
– Vel fremme på starten av prøven tittet jeg nærmere på skaden, forteller Moan, og vi begynte å tenke at sannsynligheten er stor for at slangen ryker på nytt. Slik blir det ikke gode resultater av, derfor brøt vi.
Duoen er nå noen erfaringer rikere og satser nå på at alt virker på neste løp som er Rally Hadeland om to uker!