EG Motorsport kjører kommende helg det 20. internasjonale Lausitz-Rallye i Tyskland. Løpet kjøres i et område mellom Berlin og Dresden og er et av Tysklands største grusløp på totalt 378 km, hvorav 168 km er fordelt på 12 fartsprøver.
At bilen guttene kjører er rosa, kom nok som en overraskelse for noen, men grunnen er enkel. Siden Even Moan er brannmann, er det helt naturlig at bilen profileres rosa med «Brannmenn mot kreft» som tema. Målet er å sette fokus på kreftfaren brannmenn blir utsatt for.
Etter noen års pause fra rallykjøring, har oppladningen til årets store løp vært deltagelse i tre norske rallyløp.
– Vi har justert inn både bil og mannskap, forteller Moan. På det siste løpet skrev vi dessuten egne noter, noe vi også må gjøre i Tyskland.
Resultatene så langt i år har vært én seier samt en tredje- og en fjerdeplass i klassen for utrimmede biler med firehjulstrekk. Og etter siste NM-runde ble kjørt i september, har bilen fått en gjennomgang av det tekniske, slik at Moan og Bjørnrud stiller godt forberedt til start. De er ett, av totalt fire norske team som reiser til Tyskland.
Det starter allerede torsdag morgen med innsjekk, etterfulgt av gjennomkjøring av noen etapper. Torsdag ettermiddag er det «shakedown», der rallybilene kan testes med tidtagning på avstengte veier. Teknisk kontroll er det mekanikerne Espen Dahle og Anders Bjørnrud som tar seg av.
Resten av etappene kjøres gjennom på fredag formiddag. Selve løpet starter fredag kveld med fire etapper i mørket. Lørdag blir det kjøring fra morgen til kveld, og målgang er ventet i 19-tiden.
Nytt for både Moan og Bjørnrud er et avansert gps-sporingssystem som monteres i bilene. Dette gjør at arrangøren har full oversikt over rallybilene til enhver tid.
– Dette er med på å øke sikkerheten til et nytt nivå, da man har flere muligheter til å varsle biler under kjøring og dermed unngå store ulykker, forteller Bjørnrud. Så hvis ingen av mannskapet i bilen trykker OK dersom man får stopp under løpet, vil arrangøren få et SOS oppkall fra bilen og koordinater på hvor bilen befinner seg. I tillegg kan de her hjemme følge oss via nettet.
Klasseinndelingen er litt annerledes enn på norske rallyløp, så noe håp om topplassering har ikke Moan og Bjørnrud.
– Vi kjører jo en utrimmet bil, men det er mange like og tilsvarende biler vi kan sammenligne oss med, sier Moan.
Det er lagt ut link på medlemssidene der man kan følge rallyet via gps-systemet hele helgen.
Teamet ønsker å takke alle sine samarbeidspartnere som har gjort denne turen mulig.