Årets Numedalsrally hadde både teknisk kontroll, start og mål i Rødberg. Det var den 3. NM-runden og var på totalt 7 fartsetapper med gode, gamle og krevende klassikere.
Teamet var klare etter en lang dag med gjennomkjøring og noteproduksjon fredag. Det var 9 år siden de sist kjørte dette rallyet, så spenningen var til å kjenne på. De startet helt ok på første prøve, som var en kort rask prøve med flere sjikaner.
– Vi taper nok litt tid der det er trangt, men trening gjør mester, sier Even.
SS2 er tradisjonelle Smådøla Nord. Den starter raskt nedover til motorbanen, før den går inn på veien opp på fjellet. Dette er en rask prøve hvor det går fullt over blinde krøn med og uten svinger. Gutta kommer også her inn til en akseptabel tid.
På SS3 plundrer de i starten og det ødelegger flyten på etappen, men de holder 3. plassen i klassen inn til service.
SS4 og 5 er tradisjonelle Vergjedalen og Lesteberg. Vergjedalen i full lengde er vel kanskje noe av det mer krevende som er av etapper, den inneholder alt.
– Vi prøvde litt annen kjøreteknikk på disse prøvene, sier Even. Det fungerer nok med en framhjulstrekker eller en firehjulstrekker 20-30 biler lengre frem i feltet, men det fungerte særdeles dårlig for vår del. Vi har vel aldri vært så mye i brøyta med en bil og tapt så mye tid, fortsetter han.
De faller ned til 4.plassen i klassen inn til neste service. Servicemannskapet leverer nok en plettfri service og guttene fortsetter til de to siste prøvene. Tilbake til gammel kjørestil, taper de bare litt i sjikanene på SS6 ellers er de fornøyde.
Så bærer det opp på fjellet for Smådøla Syd.
– Det er utrolig spennende å holde fullt nedover denne etappen, og rett før motorbanen ligger dessverre Waskaas i grøfta. Men slik er rally på kniveggen, sier Even. Vi safer så gjennom motorbanen der flere har vært i brøyta, noe vi var på vei oppover. Vi tar det derfor pent i denne svingen, og koser oss de siste kilometerne opp til mål, og en ny 3. plass i klassen, avslutter han.
De styrker nå andreplassen i NM, men spranget opp til Nygård på første begynner å bli farlig langt. Men det er fremdeles fire NM-løp igjen, tre på grus og en på asfalt, så alt håp er ikke ute.
Takk til alle frivillige, konkurrenter og arrangør for et fantastisk arrangement i Numedal.
Og Even og Glenn takker også spesielt sine samarbeidspartnere, som gjøre det mulig for dem å kjøre hele NM-sesongen:
- Sætheren Element
- Sikringspartner
- RingDekk
- Importservicebil
- desineur hygienics
- Ødegård-VVS
- Ringerike Blikk og Tak
- Hønefoss Auto
- Kollevold
- Stians Bilglass
- Lyseng Billakkering
Foto: Sebastian Lyngra
TOPP 5 – kl. 13
1. Martin Nygård 55:56.4
2. Thomas Kvam 57:06.9
3. Even Moan 57:36.0
4. Per Arne Enger 58:50.0
5. Morten Gravermoen 1:00:24.4
NM stilling etter 3 av 7 løp
1. Martin Nygård – 91 poeng
2. Even Moan – 55 poeng
3. Morten Gravermoen – 45 poeng
3. Petter S. Waskaas – 33 poeng
5. Stein Erik Brynildsen – 27 poeng
5. Per Arne Enger – 27 poeng
7. Thomas Kvam – 25 poeng
8. Tony Caspersen – 18 poeng
9. Jørgen Leivestad – 14 poeng
10. Åge Hansen – 9 poeng
10. Ole K. Gislerud – 9 poeng
Neste NM-runde er Rally Sørland lørdag 30. april, som er et grusløp.