Team ITweb Online stilte med den nylige innkjøpte Peugeot 306 GTI i Rally Bohemia. Løpet som alle hadde gledet seg til, skulle vise seg etter hvert å bli dramatisk for guttene fra Hønefoss. Dagens lengste hopp resulterte i brutt løp, ødelagt bil og sykehusbesøk.
Teamfotografen og en av service guttene kom nedover med fly allerede mandag formiddag, og Glenn Larsen og kartleser Stig Larsen kom med bil og henger mandag kveld. Even Moan og Tore Hellerud kom nedover med fly på fredag, for å bistå med henholdsvis service og koordineringen. Det var Even Moan og Anders Larsen som skulle stå for service denne helgen, og de var godt forbredt denne gangen.
Tirsdag var en flott dag, helt uten skyer og temperaturen i luften var høy. Formiddagen gikk med til litt golf (på driving rangen) på hotellet. Senere på dagen var det fabrikksbesøk på Skoda Motorsport WRC fabrikken. Dette var en opplevelse guttene gledet seg til alle sammen. Da de kom inn i fabrikksgarasjen, sto det flere WRC-biler på rad og rekke på hver sin løftebukk. Noen var nesten startklare, mens andre fortsatt var bare delvis satt sammen. De fikk dessverre ikke lov til å ta bilder, noe som er helt forståelig.
– Det var en heftig opplevelse å se Skoda Fabia WRC bilene i prosessen til å bli en startklar WRC-bil, sier Larsen. Det var mye detaljer man normalt ikke ser eller vet om fra før.
Etter fabrikksbesøket var det klart for en kjapp innsjekk for shakedown som skulle kjøres torsdag ettermiddag.
Også onsdag var en flott dag med høy temperatur. Fører og kartleser reiste tidlig fra hotellet for å være klare til gjennomkjøring da dette startet klokken 08.00. Denne dagen skulle det kjøres igjennom lørdagens etapper, og de ville skrive noter selv.
– Vi var litt redde vi ikke skulle få nok tid til dette, men det holdt i masse vis, sier Larsen.
Vi var raskest ferdig med gjennomkjøringen, og var de første tilbake på hotellet.
Gromme veier som bare må sees, kan vi vel si, fortsetter Larsen. Ingen ting som ligner på norske veier i det hele tatt.
Torsdag var guttene klare for gjennomkjøring nok en gang. Denne dagen var det gjennomkjøring for etappene som skulle kjøres på søndag. Det gikk også fint denne dagen, og de var tilbake på hotellet forholdsvis tidlig. Det skulle også kjøres shakedown klokken 14.00, noe de hadde god tid til. De av service mannskapet som var tilstede, reiste opp for å gjøre alt klart på serviceplassen i forbindelse med shakedown, slik at hjulbytte og endring av oppsett på bilen kunne gjøres mellom forsøkene. Det ble kjørt til sammen 7 turer på denne testen, og det ble forsøkt med flere forskjellige oppsett på bilen.
? Jeg må vel si at dette er det heftigste jeg har kjørt noen gang, sier Glenn Larsen. Det sitter så utrolig bra på asfalt, og det er jo bare så gromt.
Fredag var god-været over og det regnet i strie strømmer. Først på programmet denne dagen var teknisk kontroll, så videre til gjennomkjøring på Superspesialen i Ceska Lipa. Superspesialen skulle foregå på en motorbane, der to og to kjører samtidig med lik start og målgang.
Starttid fra startrampen var satt til kl. 16.31, og derfra bar det rett opp til SS1 (superspesialen). Regnet sprutet, og det så ikke ut til at dette skulle gi seg med det første. Superspesialen fungerte ikke i det hele tatt, og de hadde 3 snurringer.
– Vi fant ikke feste på den våte asfalten, og det fungerte svært dårlig, sier Larsen.
Grunnen til alle snurringene fikk de etter målgang, da det viste seg å være utrolig lite luft igjen i høyre bakhjul. Dette var utrolig synd, da de tapte mye på denne etappen.
Lørdag regnet det fortsatt, og Michelin-guttene på serviceplassen skar bedre spor i bakdekkene, slik at de ble mer riktig for regnvær. Nye drivaksler til begge sider var også bestilt, etter ulyder i fronten på SS1. Dagen startet med service før SS2, og det ble satt i gang bytte av drivaksel på høyre side foran. Mer ble det ikke tid til på denne servicen, og guttene kjørte ut 12 minutter på overtid.
– Problemet var dessverre ikke rettet opp, men vi kjørte SS2 i forholdsvis rask fart, forteller Larsen. Men etter målgang på SS2 var problemet blitt mer høylytt, og vi valgte å kjøre igjennom SS3 uten fart, med varselblinkere på for å sikre oss inn til service, fortsetter han.
Tilbake på service igjen, ble drivaksel på venstre side byttet, og nok en gang uten noe større forbedring forhold til lydene foran. Det ble ca. 8 minutter på overtid også denne gangen, for å prøve å finne ut av problemet. De valgte likevel å kjøre ut for å kjøre rolig igjennom SS4 og SS5 før nok en service der en kunne se nærmere på problemet.
På veien fra service til SS4 ble lyden borte, og alt virket som det var i orden. Da er det vel bare å sette noen gode tider, tenkte Larsen, og ved start på SS4 var det klart for full gass. Regnet hadde også gitt seg, så dekkene ville sitte bedre på asfalten enn tidligere på dagen.
Etter ca. 300 meter på denne etappen gikk det ikke helt etter planen, og det ble satt uoffisiell bakkerekord i Bohemia. Hoppet var på 35 meter (målt opp dagen etter), og bilen landet med et brak. Det gikk på marginene løs, og bilen forble på veien med litt englevakt. Etappen ble fullført, uten å vite at det hadde gått hardt utover både bil og kartleser.
Forslåtte muskler, sprekk i bunnpanne og lekk radiator var svaret etter landing.
– Vel fremme ved starten til SS5, varslet vi ambulansen, og Stig Larsen ble fraktet til nærmeste sykehus for en legesjekk, da han hadde veldig vondt i ryggen etter landingen, sier Glenn Larsen. Med andre ord, ble det brutt løp på oss ved SS5 i årets Rally Bohemia.
På sykehuset ble det tatt røntgen og andre prøver, men til alt hell viste det seg at det var gått bra, og at det var musklene i ryggen det var gått verst utover. Så på kvelden kunne kartleseren forlate sykehuset gående, dog noe haltende og stiv.
Søndag ble en dag som tilskuere, og 2 etapper ble besøkt.
– Det er utrolig hvordan det kriblet i bena der på sidelinjen når bilene passerte, sier Larsen. Men slik går det når man beregner feil og ender opp på bruttlisten.
– Det vi fikk ut av dette løpet ga en utrolig mersmak, til tross for uhellet på hoppet, og vi gleder oss utrolig til Rally Tyskland i slutten av august, der Tore Hellerud skal lese, sier Glenn Larsen. I mellomtiden vil vi nå få orden på bilen igjen, og se om det blir tid til test i Rally Grimstad i slutten måneden.