Nærmer seg Rally Bohemia

Nærmer seg Rally Bohemia

Det jobbes iherdig med Glenns rallybil om dagen, da det fortsatt gjenstår noe på bilen før avreise til Tsjekkia. Det er en del som skulle vært ferdig tidligere, men som alle vet blir det jobbing med bil frem til de siste dager før løp, uansett hvilket løp det er.

For 4. år på rad, skal Glenn kjøre Rally Bohemia. De tre foregående årene har han stilt med forskjellige kartlesere. I 2005 hadde han med seg Stig Larsen, og det endte dessverre med brutt løp etter SS4. I 2006 var det Tore Hellerud som var den heldige, og da kjørte gutta inn til en 4. plass i klassen. I 2007 var det Tom Andre Haldammen som fikk æren, og igjen endte dette på en 4. plass i klassen etter en punktering.

I år skal Anders sitte på, og dette har han ventet på i 4 år. Han har ikke fått lov og sitte på tidligere, da man må være 18 år, og ha førerkort for å være med i en slikt internasjonalt løp. I år har han begge deler på plass, og er vel litt over middels klar for turen.

– Målet er å komme inn på pallen i klassen der nede i år, som alle de tidligere årene, men det blir tøft. Tsjekkerne er gode på asfalt, og kjører vel knapt noe annet, sier Glenn. Men vi har vært nære pallen 2 ganger tidligere, og at vi tapte hele 6 minutter på punktering i fjor var jo tragisk, legger han til.

Det er flere nordmenn som skal nedover og kjøre i år, og de som er bekreftet i tillegg til oss, er Stig Rune Skjærmoen og Jim Kenneth Thoresen. Det er snakk om flere, men disse er ikke bekreftet ennå. Uansett, moro blir det når det er flere nordmenn på plass.

I år skal vi ha med oss to mekanikere og en fotograf, i tillegg til de to siste familiemedlemmene. Familien reiser på et par dagers ferie før løpet, og reiser allerede 26. juni. Mekanikerene reiser søndag 29. juni, og har med servicebil og bilhenger.

Løpet er litt endret fra tidligere år, og kjørers nå på to dager, ikke tre. Det hele begynner med innsjekk for gjennomkjøring tirsdag 1. juli, og gjennomkjøring begynner på onsdag. Det er gjennomkjøring både onsdag og torsdag, for det hele braker løs. Fredag begynner med shakedown på morgenen, og selve løpet starter kl. 13. I år blir det også kjøring i mørket, da første bil starter kl. 21 på siste etappe på fredag, og da er det mørkt. Våre foreløpige kalkulasjoner tilsier at vi skal starte på den fartsprøven ca. kl. 22, og på slike veier i mørket blir det utrolig tøft.

Løpet avsluttes lørdag ettermiddag, etter at det er kjørt i overkant av 26 mil fartsetapper i løpet av de to dagene. Hjemreisen starter litt ut på dagen søndag, og det blir nok en lang tur, da erfaring sier at ingen egentlig ønsker å reise hjem.

Share